Gepost door: Paul | september 10, 2006

Suikerfeest in Katwijk

De gereformeerde schipper wees me op het artikel ‘Meer gereformeerde jongeren kiezen voor islam’ op nu.nl, dat zich baseert op Jonge refo’s vallen voor eenvoud islam’ in het Nederlands Dagblad. Volgens onderzoek van de stichting Evangelie & Moslims bekeren steeds meer gereformeerde jongeren zich tot de Islam:

,,Het gaat waarschijnlijk in elk geval om een tiental jongeren per jaar”, zegt Cees Rentier, als predikant verbonden aan Evangelie & Moslims, een stichting die zich inzet voor een christelijk getuigenis onder moslims. Omdat christenjongeren op steeds meer plaatsen moslimjongeren tegenkomen, verwacht Rentier dat dit aantal de komende jaren nog toeneemt.

Het gaat daarbij voor het eerst niet om jongeren die een islamitische partner hebben gevonden, maar om jongeren die uit volle overtuiging overstappen naar een religie die in hun ogen oprechter of minder zweverig is dan het (gereformeerde) christendom. Dat Evangelie & Moslims dit geen fijne ontwikkeling vindt, laat zich raden. Maar moeten we ons verwonderen over de gereformeerde bekeerlingen, of zijn streng gelovige christenen logische kandidaten voor het moslimschap?

Laten we te raden gaan bij godsdienstsocioloog Rodney Stark. In zijn opvallende monografie The Rise of Christianity besteedt hij aandacht aan een vergelijkbare vraag: wie zullen zich in de Romeinse Keizertijd aangetrokken hebben gevoeld tot het Christendom? Hij begint met vast te stellen dat het vroege Christendom (na z’n eerste jaren in Palestina) een ‘cult movement’ was:

Cult movements (…) are new faiths, at least in the society being examined. [They] violate prevailing religious norms and are often the target of considerable hostility.

Hmm, klinkt bekend… Het behoeft geen argumentatie dat vanuit polderperspectief de Islam een ‘cult movement’ is. Waar vinden cult bewegingen hun aanhang? Stark:

Cult movements overrecruit persons of more priviliged backgrounds.

Dus niet de inwoners van Spangen of het Laakkwartier, maar nette Vinexburgers… Stark kan ons nog een stapje verder helpen, als hij in het volgende hoofdstuk betoogt dat de Christelijke aanwas waarschijnlijk vooral voortkwam uit het Joodse volksdeel (een stelling waar wel wat op af valt te dingen, overigens…):

New religious movements mainly draw their converts from the ranks of the religiously inactive and discontented, and those affiliated with the most accommodated (wordly) religious communities.

Terug naar het Nederlands Dagblad en Evangelie & Moslims:

Juist jongeren die tijdens hun pubertijd kritisch kijken naar de kerk en het geloof van hun ouders, voelen zich nogal eens aangetrokken tot de ,,eenvoud en overzichtelijkheid” van de islam.

Deze protesterende pubers vallen binnen Starks categorie van de ‘religously discontented’. Ook zijn categorie van ‘wordly communities’ is terug te vinden:

Zeker jongeren die aanlopen tegen wat zij zien als lauwheid en naamchristendom in hun kerk, voelen zich dan aangesproken door het feit dat je in de islam iets kunt dóen om een goed gelovige te zijn. Dat ervaren zij als concreter dan de vrijblijvendheid van het christelijk geloof. (…) Sommige jongeren, die wat rationeler zijn ingesteld, kiezen juist voor de islam omdat het in de kerk waaruit zij afkomstig zijn ,,steeds meer gaat over gevoel en beleving”, zegt Rentier. ,,Zij voelen zich juist thuis bij de onvoorwaardelijke manier waarop moslims hun geloof beredeneren.”

Waar de ‘grefo’s’ water bij de wijn doen, zich aanpassen aan de wereldse normen van relativering, reflectie en zweverigheid, is de ‘cult van de moslims’ rechtlijniger. Maar Starks argumentatie valt nog een stap verder te volgen:

People are more willing to adopt a new religion to the extent that it retains cultural continuity with conventional religion(s) with which they already are familiar

Overeenkomsten tussen het gereformeerde Christendom en de Islam? Jazeker! Luister maar:

(Rentiers:) ,,Ze kunnen daar nog steeds in God geloven, ook in Jezus, al geldt hij in de islam slechts als profeet.

Het is jammer dat Evangelie & Islam geen vergelijkend onderzoek heeft gedaan, zodat we niet weten of ook steeds meer katholieke jongeren tot de Islam toetreden – ik verwacht dat de gereformeerde jongeren ontvankelijker zijn, de reeks culturele continuïteiten gaat namelijk verder dan alleen Jezus en God:

– Bijbel/Koran => het letterlijk nemen van de Schrift als woord van God

– Rokken/hoofddoekjes => kledingvoorschriften voor vrouwen

– Nadruk op Oude Testament/Sharia => centrale plaats van regels en wetten in de geloofsbeleving

En dit lijstje is het resultaat van een minuutje vrije associatie… Kortom, we hoeven ons niet te verbazen over de aantrekkingskracht die de Islam heeft op gereformeerde jongeren – Evangelie & Islam zal nog flink z’n armen uit z’n mouwen moeten steken om het tij te keren! In Katwijk aan Zee zullen over een jaar of tien de zondagse hoeden en rokken misschien concurrentie krijgen van de vrijdagse hoofddoekjes en djellaba’s…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers op de volgende wijze: